søndag 10. juni 2012

OREO KAKE STEP BY STEP


Siden gutten min ble 19 år sisst helg og vi har hatt som "tradisjon" å lage en kake til han da (har bare jort det en gang før, men er kjekkt å gjøre) 

Dette året hadde han utrolig lyst på Oreo Kake, så jeg sa hvorfor ikke! Det er en kake jeg ikke kan spise selv i og med jeg skal ha minst mulig fett og sukker å sånt, men dette gjør meg ikke noe, jeg syntess bare hele prosessen med å lage kaken var kjekk jeg.






  • Ca. 450 g Oreo kjeks (det er ca. 3 pakker)
  • 100 g smeltet smør
  • 2 pk. Tine kremost naturell 
  • 2,5 dl melis
  • Ca 3,5 dl piska krem 
  • 2,5 spiseskjeer sukker
  • 1 pose sjokolademousse fra Toro 
  • 3 dl melk til moussen (jeg har brukt 2 dl lettmelk og 1 dl helmelk)
  • Sjokoladesaus til topping 
















Det første du gjør er å ta ca 1/4 av oreo kjeksene å brekker dem opp i små biter som du legger i en skål for seg.
















Deretter tar du resten av kjeksen å putt dem i en pose, og smuldre dem opp til veldig små biter






Smelt smøret og hell det over kakesmulene i en bolle og bland det godt.














Deretter tar du blandingen å "smører" den ut i en 24 cm rund form.















Miks kremost med melisen godt med en mikser så det blir en luftig, kremete masse.















Den skal se ut slik som dette når du er ferdig.


















Ta en ny bolle hvor du mikser fløten og sukkeret. Ta deretter halvparten av den stivpiskede kremen og bland forsiktig inn i den ferdige ostemassen.













Smør ostemassen over kakebunnen, og oppå der legger du halvparten av kakebitene du har satt til side.
Deretter setter du den i kjøleskapet i 30min.
















Miks opp sjokolademoussen slik det står på pakningen. Selv estattet jeg 1dl av lettmelken med helmelk, men dette er valgfritt.















Deretter blander du inn resten av kakebitene i moussen.
















Etter du har rørt inn kakebitene, smører du moussen over kaken, og lar den stå i kjøleskapet ytterligere 1 time.














Etter den har stått i kjøleskapet 1 time tar du den ut, smører på restene av kremen og pynter med sjokolade saus. Etter dette er jort lar du kaken stå i kjøleskapet noen timer, best blir den om den får stå et helt døgn.













Så vel, kaken ble kjempe god, alle likte den, uten om meg.... For jeg fikk ikke smake, eller smaket en liten, liten bit.

Utrolig mektig kake, så du klarer ikke mye før du blir mett! Bursdagsbarnet selv ble kjempe fornøyd å storkoste seg med kaken!


Herlig kake som bare måå prøvest!


Som dere ser falt den godt i smak her hjemme!



Prøver dere ut denne kaken, endrer på noe for å gjøre den bedre så fortell meg ved å legge igjen en beskjed i kommentarfeltet ❤   Xoxo







5 kommentarer:

  1. Så hyggelig at du hadde funnet frem til bloggen min. Ble jo veldig nysgjerrig så måtte se på den nye bloggen din :) Veldig fit og rent layout hadde du også, det er bra!

    Så over til kaken, jeg må innrømme at jeg elsker Oreo-kake og den er veldig enkel å lage selv for en som ikke er så god på kjøkkenet. Så snill du er mot kjæresten din, skjønner godt at han ble glad.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Du har en veldig fin blogg selv også :))

      Åh ja jeg smakte et lite stykke av den, å gud så herlige den var! Kan si det slik at den forsvandt veldig fort her hjemme når den ble servert! Hehe må jo være snill med en type som min, vertfall med tanke på hvor snill han er med meg også <3

      Slett
  2. når du sier 3,5 dl piska krem.... bruker du liksom 3,5 dl fløte og så sukkeret? :S haha.. jeg er ikke akkurat noe masterchef, men venninna mi skal til utveksling i USA og skal ha suprise-party for henne imorgen! hadde vært fint å få svar! :D <3

    SvarSlett

Legg igjen en kommentar så blir jeg glad :)